Posted by: jamaljaafar | July 1, 2008

A Matter of Discreation

A Matter of Discreation: Dato’ Seri Anwar Ibrahim <More Videos Here>

<>

Kes liwat: Polis rakam percakapan 18 saksi (Malaysiakini Jul 6, 08 9:00pm)

Polis sudah merakamkan percakapan 18 saksi berhubung kes membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dituduh meliwat pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Bakri Zinin berkata antara yang diambil rakaman percakapan mereka termasuk beberapa orang doktor yang menjalankan pemeriksaan ke atas pengadu (Saiful).

“Polis masih dalam proses mengenal pasti saki baki beberapa individu yang dipercayai terlibat dalam kes ini dan mereka akan dipanggil dalam tempoh yang terdekat bagi membantu siasatan,” katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPPKL) hari ini.

Menurut laporan Bernama, beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 377c Kanun Keseksaan iaitu ‘Hubungan Seks tanpa Kerelaan.’

Bakri meminta saksi supaya jangan sengaja mengelak daripada memberikan kerjasama kepada polis untuk dirakamkan percakapan mereka.

Katanya perintah mahkamah akan dikeluarkan sekiranya individu tersebut gagal menghadirkan diri pada tarikh dan masa yang ditetapkan oleh polis.

“Adalah diharapkan mereka akan memberi kerjasama supaya kes ini dapat disiasat dengan teliti dan hasil siasatan dapat diperoleh dalam masa yang singkat,” katanya.

Bakri juga berkata polis akan menjalankan siasatan secara menyeluruh dan seadil-adilnya tanpa menyebelahi mana-mana pihak.

“Kes ini akan disiasat dengan adil. Kita akan kumpul seberapa banyak maklumat termasuk mengambil kira hasil ujian Asid Deoksiribonukleik (DNA) bagi membuktikan siapa di pihak yang benar,” katanya.

Ditanya bilakah polis akan mengambil keterangan daripada Anwar, beliau berkata: “Semuanya terpulang kepada hasil siasatan polis,”.

Saiful dalam laporan yang dibuat di Pondok Polis Hospital Kuala Lumpur (HKL) 28 Jun lalu, mendakwa Anwar meliwatnya di Kondominium Desa Damansara, Jalan Setia Kasih dekat sini beberapa kali sekitar bulan Jun lalu.


Leave a comment

Categories